محققان موفق شدند تا برای اولین بار کامپوزیتهای زمینه فلزی تقویت شده با الیاف شیشهای را تولید کنند.
به گزارش دیدهبان علم ایران کامپوزیتهای خود ترمیمشونده برای ساخت قطعاتی در ناوگان حمل و نقل هوایی بسیار مفید هستند چرا که در دماهایی زیر نقطه انجماد (°C 60-) به ترمیم ترکهایشان میپردازند.
یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه بیرمنگام، موفق شدند تا برای اولین بار کامپوزیتهای زمینه فلزی تقویت شده با الیاف شیشه ای را تولید کنند که راه حلی برای پاسخ گویی به چالش همیشگی تعمیر سخت و یا حتی غیر ممکن پره های توربین های بادی، هوایی و دریایی است. این مسأله موجب افزایش ۱۰۰ درصدی راندمان ناوگان هوایی می شود. چرا که دیگر هیچ یک از ماهواره ها، هواپیماها یا هلی کوپتر ها زمان بازنشستگی نخواهند داشت.
همچنین، مکانیزم فعال شدن این کامپوزیتها همچون بدن حیوانات است که با نگهداری آنزیم های فعال در خود به حفظ دمای ثابت بدن می پردازد. کامپوزیت های ساختاری جدید نیز دمای مرکزی خود را حفظ می کنند. در این کامپوزیت ها تونل های توخالی سه بعدی با هدف ارائه و انتشار عوامل ترمیم کننده و یک عامل رسانای متخلخل برای فراهم آوردن گرمایش داخلی و یخ زدایی تعبیه شده است. این کامپوزیت ها، بادوام، سبک و ایده آل برای هواپیماها یا ماهواره ها هستند چرا که همواره میکرو ترکهای ایجاد شده بر روی پرههای توربینها منجر به شکستهای فاجعه بار خواهند شد. میکرو ترکهایی که راههای شناسایی و تشخیصشان نیز بسیار مشکل است.
انتهای پیام
* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند